Prostowniki kojarzą się wielu osobom z przekleństwem odpalania samochodu na mrozie, gdy nagle okazuje się, że padł akumulator. Prawidłowa konserwacja auta spalinowego zakłada, że akumulator powinno się ładować przynajmniej dwa razy do roku: po zimie i po wakacjach. Jak jednak prawidłowo wybrać prostownik elektryczny?

Po co w ogóle potrzebny jest prostownik?

Jedną z kluczowych części w samochodzie jest akumulator. Podaje on prąd niezbędny do rozruchu samochodu, ale nie tylko. Obecnie nasze samochody mają coraz więcej udogodnień, które wymagają zasilania, co znacznie obciąża akumulator. Jeśli samochód jest sprawny, to akumulator jest podładowywany w trakcie jazdy. Taki cykl rozładowań i podładowań może zostać zakłócony, np. podczas awarii alternatora.

Prostownik DEDRA

Większość właścicieli samochodów kojarzy również, że akumulatory nie lubią niskich temperatur, dlatego to podczas zimowych mrozów najczęściej zdarzają się awarie z zasilaniem w samochodzie. Warto jednak pamiętać, że i upały osłabiają kondycję akumulatora, zwłaszcza jeśli z samochodem automatycznie uruchamia się klimatyzacja.

Rozwiązaniem może być prostownik - to narzędzie elektryczne, którym możemy naładować akumulator. Nie tylko zresztą w samochodzie osobowym, ale również dostawczym czy w motocyklu lub ciągniku rolniczym. Wystarczy przypiąć do akumulatora klemy zgodnie z instrukcją, podłączyć prostownik do prądu i go uruchomić. Ewentualne dodatkowe czynności wynikają z tego, na jaki model się zdecydowaliśmy. Przykładowo prostowniki automatyczne same zakończą proces ładowania.

Prostownik YATO

Jak wybrać prostownik?

Punktem odniesienia jest zawsze akumulator, z którym pracować ma prostownik. Podstawowym parametrem, na który należy zwrócić uwagę, jest skuteczny prąd ładowania. Nie może być on mniejszy niż 1/10 pojemności akumulatora. Wartość ta ma kluczowe znaczenie dla efektywności ładowania. Producenci podają również wartość szczytową prądu ładowania, ale nie jest ona istotna z naszej perspektywy.

Napięcie akumulatora to drugi element, który trzeba brać pod uwagę. W przypadku samochodów osobowych to 12V, a ciężarówki i maszyny wymagają najczęściej napięcie 24V. Jeśli potrzebujemy obu tych wartości, to na rynku są dostępne prostowniki z możliwością wyboru napięcia.

Warto jeszcze zwrócić uwagę na dodatkowe możliwości. Przykładowo dostępne są prostowniki automatyczne, które samoczynnie wyłączają się po naładowaniu akumulatora. Inną ciekawą funkcją jest odsiarczanie. Usuwanie siarki przedłuża żywotność akumulatora, dzięki czemu później będziemy musieli go wymienić.

W sytuacjach krytycznych przyda się również opcja rozruchu (boost), która polega na podaniu prądu o silnym natężeniu. Należy jednak pamiętać o usunięciu przyczyny awarii, akumulator stworzony jest do ładowania prądem o niskim natężeniu. W diagnozie stanu akumulatora może pomóc amperomierz i voltomierz. Sprzęt będzie nam dłużej służył, jeśli ma też opcję delikatnego startu prądu ładowania (soft start), co jest też przyjazne dla akumulatora.

Urządzenie rozruchowe NEO

A który prostownik najlepiej wybrać? Wszystko zależy od naszych potrzeb. Jeśli jednak chcemy rozwiązania na lata, to warto przyjrzeć się modelom markowym i z większą ilością funkcji. Nasze potrzeby mogą zmienić się w czasie, a taki sprzęt nadąży za tym i będzie jednocześnie trwały. W narzedzia.pl na pewno znajdziesz model, który będzie spełniał Twoje oczekiwania!

A co gdy prostownik juz nie pomoże?

Bywają sytuacje, w których reanimacja akumulatora jest nieskuteczna, ponieważ ogniwa są uszkodzone. W takich przypadkach prostownik nie będzie już pomocny, niezbędny będzie zakup nowego akumulatora. Należy przy tym pamiętać, że sprzedawca ma obowiązek ma przyjąć nasz stary akumulator i oddać go do utylizacji. Warto tego dopilnować, ponieważ w środku są silne kwasy i ich wyciek może być niebezpieczny dla naszego zdrowia oraz dla środowiska naturalnego.

* Pola wymagane
Dodaj komentarz