Darmowa dostawa od 49,99 zł

Dostawa w 24h

Dotacje

Odroczone płatności

4,9/5 na Opineo

Koszyk

Koszyk jest pusty

Najważniejsze narzędzia diagnostyczne w warsztacie samochodowym

Data aktualizacji: 22-07-2022

W każdym warsztacie samochodowym muszą znaleźć się narzędzia do diagnostyki umożliwiające wykrywanie konkretnych usterek. Jakie przyrządy powinien posiadać na wyposażeniu warsztatu każdy mechanik? Przedstawiamy przegląd najważniejszych z nich.

Czym zajmuje się diagnostyka samochodowa?

Najważniejszym zadaniem diagnosty samochodowego jest ogólne rozpoznanie stanu technicznego pojazdu oraz wykrycie usterek. Przebiega to bez demontażu lub tylko z częściowym demontażem elementów pojazdu. Możliwe jest to dzięki użyciu specjalistycznych narzędzi techniczno-pomiarowych.

Diagnosta samochodowy sprawdza ogólny stan pojazdu etapami podczas przeglądu technicznego, na podstawie zbadania: silnika, układu napędowego, hamulcowego, jezdnego i nadwozia. Każda usterka w samochodzie, czy niepoprawne działanie, które budzi nasze wątpliwości, musi zostać również zdiagnozowane.

Najczęstsze przyczyny usterek mają związek z instalacją elektryczną, hamulcami, silnikiem, układem paliwowym. Dzisiaj omówimy najczęściej używane w warsztatach samochodowych narzędzia diagnostyczne, z których wiele przyda się również w przydomowym garażu.

Diagnostyka usterek układu elektrycznego:

Próbnik napięcia – pozwala na sprawdzenie napięcia w przewodach.

Miernik napięcia – pozwala zmierzyć konkretne napięcie w przewodach. Przy jego pomocy można np. sprawdzić stan alternatora, jego napięcie ładowania oraz zmierzyć poziom naładowania akumulatora.

Tester akumulatorów – przy jego pomocy można sprawdzić stan zużycia akumulatora, stwierdzić, czy nadaje się do wymiany oraz jakie są jego możliwości eksploatacyjne.

Tester diagnostyczny OBD/EOBD – podłączany jest bezpośrednio kablem do instalacji samochodu. Służy do diagnozowania i kontroli samochodowych komputerów pokładowych.

Diagnostyka usterek układu hamulcowego:

Tester płynu hamulcowego – przy jego pomocy sprawdzimy jakość płynu hamulcowego. Modele z sygnalizatorem w postaci diody LED pokazuje kolorem, w jakim stanie jest dany płyn. Niektóre modele działają na innej zasadzie – mierzą temperaturę wrzenia płynu, ponieważ spadek jego jakości wiąże się z obniżeniem temperatury wrzenia.

Tester ciśnienia w układzie hamulcowym – dzięki pomiarom testera ciśnienia można zdiagnozować usterki w układzie hamulcowym lub zapobiegnąć powstaniu poważniejszej awarii. Mierzy ciśnienie w hydraulicznych systemach hamulcowych.

Zestaw do pomiaru bicia tarcz hamulcowych – pomiar bicia tarcz wykonuje się czujnikiem zegarowym z podstawką magnetyczną. Jeżeli są krzywe, czyli nie mieszczą się w normie 0,15 do 0,06 mm, należy je wymienić, po uprzednim sprawdzeniu, czy bicie tarcz nie jest spowodowane skrzywieniem piasty.

Diagnostyka usterek układu paliwowego:

Miernik ciśnienia wtrysku paliwa – stosuje się do kontroli ciśnienia wtrysków silnika.

Zestaw do diagnostyki systemów Common Rail – służy do diagnostyki zasilania silników wysokoprężnych, napędzanych Dieslem. Diagnostyka tego układu polega na sprawdzeniu obwodu niskiego i wysokiego ciśnienia, ciśnienia w filtrze paliwa, ciśnienia wtryskiwaczy i po stronie wysokiego ciśnienia. W naszym sklepie znajdziecie zestawy, przy pomocy których można sprawdzić wtryski Common Rail w markach takich jak np. Bosch, Delphi, Siemens, Denso.

Zestaw do testowania systemów wtryskowych – przeznaczony do sprawdzania systemów wtryskowych w silnikach. Większość z dostępnych zestawów mierzy również ciśnienie w pompach i pomiar powrotu ciśnienia.

Diagnostyka usterek silnika:

Miernik ciśnienia sprężania w silnikach – przy jego pomocy można skontrolować stan komponentów silnika, np. uszczelki głowicy pierścieni, przylgni zaworów, ich gniazd, gładzi cylindra czy tłoków. Miernik pozwoli ocenić stan techniczny bez konieczności demontażu całego silnika.

Tester ciśnienia oleju – przeznaczony do pomiarów ciśnienia oleju w dieslach oraz silnikach benzynowych.

Przyrząd do kontroli paska rozrządu – pozwala na bardzo szybkie sprawdzenie naciągu pasków rozrządu o różnej szerokości i wysokości. Wymiana paska powinna następować regularnie, w zależności od przebytych kilometrów lub co parę lat, lecz w samochodzie o nieznanej historii, można sprawdzić jego kondycję przy użyciu tego narzędzia.

Pozostałe przydatne przyrządy diagnostyczne:

Zestaw diagnostyczny do chłodnic – umożliwia zdiagnozowanie nieszczelności i miniwycieków w układzie chłodzenia, bez konieczności demontażu wielu części. W przypadku przegrzewania się silnika sprawdzenie chłodnicy w samochodzie wykonuje się w pierwszej kolejności.

Przyrząd do sprawdzania luzów zawieszenia – pozwala na sprawdzenie zużycia tulei stabilizatorów i metalowo-gumowych zawieszenia, łożysk, kolumny kierowniczej, drążków kierowniczych, przegubów kulowych w samochodach lekkich dostawczych i osobowych. Wyeliminowanie luzów jest konieczne, aby przystąpić do dalszych etapów badania stanu zawieszenia, np. amortyzatorów.

 

Zestawienie obejmuje wiele narzędzi do diagnostyki w formie zestawów i nie bez przyczyny. Jest to bardzo dobry sposób na zdobycie kilku lub kilkunastu potrzebnych przyrządów przy okazji jednego zakupu, które są zapakowane w poręcznej, wygodnej walizce narzędziowej. Do wykonania jednego zadania wystarczy wziąć z półki czy szuflady z narzędziami odpowiednią walizkę, w której wszystkie potrzebne przyrządy będą pod ręką.

Powyżej opisane narzędzia do diagnostyki samochodowej nie są przeznaczone wyłącznie dla profesjonalistów. Jeżeli lubisz zajmować się swoim samochodem samodzielnie, znasz się na tym i wiele usterek naprawiasz osobiście, to wiele z tych narzędzi ułatwi Ci majsterkowanie przy samochodzie.